1. Allmänt
Cavius.se tillhandahållas av Luniq AB (“Bolaget”) med organisationsnummer 559377-2170.
Avtal om köp mellan Bolaget och kund (“Kunden”) är slutet när kunden fått orderbekräftelse från Bolaget till den e-postadress som kunden har angett i sin kundregistrering efter avslutad beställning. Bolaget ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
Butiken, samt allt innehåll på denna, ägs av Bolaget eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder, grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Bolaget.
Bolaget reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel i Butiken, t.ex. fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar och liknande) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Bolaget har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. All bildinformation i Butiken ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. Bolaget ansvarar inte för information i Butiken som kommer från tredje part.
Vår dataskydds- och sekretesspolicy är del av dessa köpvillkor och genom att ingå avtal om köp accepterar kunden även vår dataskydds- och sekretesspolicy.
2. Priser
Priserna anges i svenska kronor (kr) och inkluderar – om inget annat anges – gällande moms, för närvarande 25%. Vi reserverar oss för eventuella prisfel samt prisförändringar på grund av ändrade inköpspriser, förändringar i valutaläget eller ändrad momssats. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Kunden har beställt så kommer Bolaget att meddela Kunden detta och invänta Kundens godkännande av det korrigerade priset innan Bolaget fortsätter med beställningen.
3. Betalning
För att kunna erbjuda olika betalningsalternativ så behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst i enlighet med vår dataskydds- och sekretesspolicy.
Klarna
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:
Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna.
Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras efter ca två bankdagar efter köpet genomförts eller när varan skickats.
Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.
Du hittar alla betalningsvillkör här och kan läsa deras användarvillkor här och sekretesspolicy här.
Bank- och kreditkort
Betala direkt med ditt kredit- och debitkort, vi accepterar i princip samtliga kort som Visa, MasterCard, American Express med flera.
Faktura
Fakturabetalning erbjuds endast till företag och föreningar efter sedvanlig kreditprövning. Vänligen kontakta oss om du önskar bli upplagd som fakturakund. Observera att vi förbehåller oss rätten att ta ut en fakturaavgift på 76 kr exklusive moms för att täcka våra kostnader för kreditkontroll och manuell hantering.
Påminnelseavgift
Vid försenad betalning utgår en lagstadgad påminnelseavgift på 60 kr exklusive moms.
4. Leverans
Leveranssätt och -villkor
Vår huvudtransportör är PostNord, som har flest utlämningsställen i Sverige, Danmark, Finland*, Norge* och Tyskland* av samtliga transportföretag. Därutöver samarbetar vi i enskilda fall med DHL samt olika lokala transportboalg. Vi erbjuder för närvarande våra kunder följande leveranssätt:
MyPack Collect – Leveransen sker till kundens närmaste postombud. När leveransen kommit fram till utlämningsstället får kunden en avisering via SMS, e-post eller appen PostNord. Kunden har i regel 7 dagar på sig att hämta ut paket. En legitimationskontroll kan förekomma vid utlämning. Om kunden inte hämtar ut försändelsen inom 3 arbetsdagar, får kunden även en avisering via brev. Om kunden inte hämtar ut försändelsen inom 7 arbetsdagar från första avisering, returneras försändelsen till Bolaget, vilket medför returavgifter. På kundens initiativ och mot en kostnad kan Bolaget förlänga liggetiden hos utlämningsstället och även ändra leveransadressen. Maxvikten för MyPack är 20 kg per paket (kolli). Om kundens sammanlagda beställning väger mer än 20 kg, skickas den i flera paket. Leveranstiden är normalt 1-2 arbetsdagar.
MyPack Home – Leveransen sker till kundens dörr, port eller tomtgräns och kunden har möjlighet att själv välja datum och inom vilken tidsintervall det passar kunden att få varan levererad mellan klockan 9:00–21:00 i 2-4 timmars intervall, dock tidigast nästkommande vardag efter aviseringsdagen. Tidsintervallen varierar beroende på mottagarens adress. Mottagaren får en avisering via PostNord appen, SMS eller e-post dagen före första möjliga leveranstid. Mottagaren får då också en länk till en sida där alternativ för leverans kan väljas. Paketet (försändelsen) kontrolleras och kvitteras av kunden vid dörren för paket och vid porten för pall och styckegods. Kunden ansvarar själv för upp- eller inbärning. Skulle kunden vid avtalad tid inte vara hemma eller inte svara på aviseringen, levereras försändelsen till närmaste utlämningsställe för paket upp till 20 kg eller filial/depå för paket över 20 kg. Kunden får i så fall ytterligare en avisering för upphämtning. Kunden kan i så fall själv boka en ny utkörning mot en kostnad. Om kunden inte hämtar ut försändelsen inom 7 arbetsdagar från första avisering, returneras försändelsen till Bolaget, vilket medför returavgifter. Maxvikten för Hempaket är 35 kg per paket. Om den sammanlagda beställningen väger mer än 35 kg, skickas den i flera paket.
Varubrev 1:a klass – Leveransen sker direkt till kundens brevlåda innan kl 18.00, och erbjuds endast till mindre produkter med ett lågt varuvärde. Om varubrevet inte passar in i kundens brevlåda, lämnas det vid dörren. Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar.
PostNord Parcel (Företagspaket) – Leveransen sker till företagets adress på arbetsdagar mellan kl 07.00 – 18.00 med avisering. Beroende på omständigheterna väljer chauffören lämpligt ställe om inget annat uppges, exempelvis reception, lastkaj eller dörr. Om kunden inte är på plats för att ta emot paketet, levereras försändelsen till närmaste utlämningsställe för paket upp till 20 kg eller filial/depå för paket över 20 kg. Företaget aviseras per brev. Företaget kan i så fall själv boka en ny utkörning mot en kostnad. Om kunden inte hämtar ut försändelsen inom 7 arbetsdagar från första avisering, returneras försändelsen till Bolaget, vilket medför returavgifter. Maxvikten för PostNord Parcel är 35 kg per kolli. Om den sammanlagda beställningen väger mer än 35 kg, skickas den i flera kollin. Leveranstiden är normalt 1-2 arbetsdagar.
Pall – Stora och extremt tunga leveranser skickas i regel på pall och genomförs av olika lokala transportbolag. Vid en planerad palleverans, kontaktar transportbolaget kunden alltid i förrväg för att boka en leveranstid som passar kunden.
Leveranstid
Normalt skickas beställningar från Bolagets eller leverantörens lager samma eller kommande arbetsdag, och leveransen sker då inom 1-3 arbetsdagar. Vi rekommenderar dock att ha god framförhållning och räkna med en leverans under normala omständigheter efter 3-5 arbetsdagar. Observera att beställningsvaror och specialbeställningar, som tillverkas efter kundens önskemål, har längre leveranstid. Den angivna leveranstiden är ungefärlig och baseras på tillverkarens uppgifter. Längre leveranstider kan dock förekomma.
Restnotering
Vi förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställningar på varor som är slut i lager eller har lång leveranstid. Skulle en beställd produkt vara restnoterad eller väsentlig försenad, informerar vi kunden om uppskattad leveranstid. Om varan beräknas inkomma inom rimlig tid och varans pris överstiger 100 kr, restnoterar vi varan och levererar, utan extra kostnad, så snart den inkommit på vårt lager. Om en vara restnoterats av oss, har kunden rätt att avbeställa varan. Har en kund betalat i förskott och vill häva köpet på grund av en restnotering, betalar vi tillbaka pengarna inom 30 dagar.
Transportskador
Eventuella transportskador måste anmälas till transportbolaget eller dess representant direkt och omedelbart vid leveranstillfället, dvs antingen på utlämningsstället eller vid dörren. Därför ber vi kunden att alltid kontrollera att försändelsen är oskadad vid leveranstillfället. Om försändelsen är transportskadad ska kunden antingen be om ett skriftligt intyg av transportbolaget eller dess representant på plats eller ska låta försändelsen gå i retur. Efter leveranstillfället övergår ansvaret för försändelsen till kunden.
Komplett leverans
Skulle leveransen inte vara komplett, måste kunden anmäla detta till Bolaget inom tre (3) arbetsdagar.
Fraktpriser
Våra fraktpriser motsvarar våra egna fraktkostnader och baseras i första hand på fraktvikten, som utgörs av de beställda produkternas totala vikt plus embellagens vikt, med eventuella tillägg för skymmande produkter, pallar, farliga gods med mera. Fraktvikten kan därför avvika från den sammlagda produktvikten.
Avgifter
Outlösta paket – Om vi får tillbaka paket som inte tagits emot eller hämtats ut från transportörens serviceställe eller lager, debiterar vi kunden för fraktkostnaderna plus en hanteringsavgift på 200 kr. Har man haft 3 outlösta paket kommer ens kundnummer att spärras för handel hos oss.
Ändrat förfogande – Vill man ändra leveransadress eller -mottagare för en leverans efter att leveransen har lämnat vårt eller leverantörens lager, utgår en avgift om 250 kr per paket (kolli).
Förlänga liggetid – Vill man förlänga liggetiden för en leverans hos ett serviceställe, utgår en avgift om 300 kr per paket (kolli).
5. Ångerrätt
Ångerfrist
Distans- och och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) ger en konsument som köper en vara på distans (t ex via Internet) en lagstadgad ångerfrist på 14 dagar. Det innebär att man som kund har 14 dagar på sig, från den dag en vara mottogs, att meddela oss ifall man inte vill ha den. Orsak till varför man ångrat sitt köp behöver inte anges.
Aktsamhet
Ångerrätten omfattar en laglig rätt att undersöka att en vara man beställt från oss fungerar/passar. Observera dock att den lagstadgade ångerrätten endast gäller om varan returneras i “väsentligen oförändrat skick” (10 §). Vi ber därför våra kunder att öppna varornas originalförpackningar med aktsamhet, så att de vid behov kan återställas till säljbart skick.
Undantag
Vissa varor är undantagna från den lagstadgade ångerrätten med stöd i lagen, till exempel specialbeställda varor som nycklar och lascylindrar, varor som förändras på kunden begäran (till exempel med tryck), varor som riskeras att förstöras inom ångerfristen, om varans försegling brutits för upphovsskyddat material (tll exempel CD eller DVD skivor) eller produkter och varor med nedsatta priser pga utförsäljning.
Retur
Vid ångrat köp återbetalar Bolaget kostnaden för de returnerade varorna. Detta förutsätter dock att de returnerade varorna inklusive produktförpackningarna är i oförändrat och säljbart skick, det vill säga oanvända, ej förstörda och ej skadade. Om de returnerade produkterna inklusive förpackningarna inte längre är i säljbart skick, äger Bolaget rätt att göra avdrag på upp till hela varukostnaden. Om kunden önskar returnera en vara, vänligen kontakta vår kundservice, så skickar vi en returfraktsedel som måste användas när varorna skickas tillbaka. Vid retur bör orginalförpackningen skickas tillbaka väl emballerad för att undivka skador på förpackningen under returtransporten. Observera att vi inte har någon möjlighet att hämta ut returer som skickas på annat sätt än genom returfraktsedeln. Som kund har man 14 dagar på sig, från den dag som returhandlingar mottagits, att skicka tillbaka varorna.
Observera även att om kunden har valt faktura som betalningsalternativ, så är det kundens ansvar att betala fakturan innan förfallodatum, även om hela eller delar av leveransen är returnerade. Återbetalning / kreditering av fakturan, med avdrag för kostnader för returfrakt samt eventuella avdrag på produktkostnaden enligt ovan, görs efter kundens retur har hanterats och godkänts, och sker genom samma betalningssätt som kunden använt vid köpet. Vi hanterar och administrerar returer löpande, med en ungefärlig hanteringstid på 10 arbetsdagar. Enligt distanshandelslagen har vi 30 dagar på oss att hantera och kreditera returer.
6. Reklamationer
Reklamationsrätten, alltså din rätt som kund att klaga på en vara du köpt, regleras av konsumentköplagen och är därmed bindande. Du har rätt att reklamera en vara i tre år efter att du mottagit varan, men det är vikigt att du gör det så snart du hittar ett fel. Säljaren ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver dock inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid. Under de första sex månaderna är det säljaren som måste bevisa att felet inte fanns ursprungligen. Kan de inte göra det så anses varan som felaktig. Har det gått längre än sex månader så ligger bevisbördan hos kunden, dvs du måste kunna bevisa att felet fanns från början. Om varan är felaktig så kan kunden enligt konsumentköplagen kräva ett av följande alternativ: kräva att felet rättas till, kräva omleverans av en ny, felfri vara, få prisavdrag, få ersättning för reparation, häva köpet och få pengar tillbaka, hålla inne betalning eller få skadestånd. Reklamationsrätten kan inte avtalas bort i garantin eller någon annanstans.
Vid reklamationer eller fel leverans ombeds kunden att inom skälig tid kontakta vår kundservice och beskriva felet. Bolaget kommer därefter att skicka en returfraktsedel till kunden, för att ge kunden möjlighet att skicka tillbaka de reklamerade eller felaktiga varorna på Bolagets bekostnad. Vi tar inget ansvar för varor som skickas till oss förutom de varor som omfattas av reklamationsrätten.
Vänligen observera att en felaktig installation eller användning av en produkt kan leda till skador på produkten och att kunden därmed kan förlora sin reklamationsrätt. Om du installerar produkten själv, sker det därmed alltid på egen risk.
Om det visar sig att de reklamerade varorna inte har några fel eller att felet inte är ett ursprungligt fel, kommer Bolaget att skicka tillbaka varorna till kunden och fakturerar kunden kostnaden för returfrakten och frakten samt en undersökningsavgift om 500 kr plus moms.
Läs om din reklamationsrätt hos Konsumentverket. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
7. Garanti
Garanti är något som Bolaget eller tillverkaren av en produkt lämnar frivilligt. Längden på garantitiden kan därför variera från produkt till produkt och garantin kan omfatta olika delar och egenskaper. Kunden ska därför alltid upplysas om eventuella garantivillkor skriftligen för att dessa ska gälla.
Om en produkt inte lever upp det som angivits i garanti har kunden rätt att kräva ett av följande alternativ: att varan repareras, att kunden får en annan vara i stället, att kunden får avdrag på priset, eller att köpet går tillbaka. Bolaget har dock rätt att reparera felet om kostnaden för att ersätta produkten blir oskälig.
Observera att förbrukningsvaror och batterier är undantagna från garantin samt att flera produkter kräver en fackmannamässig installation, och att eventuella produktfel, skador eller följdkostnader på grund av en felaktig installation av produkten ej omfattas av garantin. Fakturan/garantibevis skall kunna uppvisas vid garantianspråk.
Läs om garanti hos Konsumentverket.
8. Ansvarsfrihet
Vissa produktegenskaper (funktioner) kan vara beroende på externa tjänster (som till exempel telefoni, Internet, DNS tjänster), övrig teknisk utrustning (som till exempel modem, router, switches och annan nätverksutrustning) och dess konfiguration, samt andra förutsättningar och omständigheter. Bolaget tar under inga omständigheter ansvar för produktens funktionalitet som är beroende på en eller flera av dessa faktorer.
9. Force majeure
Bolaget är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden. Bolaget reserverar sig vidare för bild och textfel.
Bolagsuppgifter
Cavius.se
c/o Luniq AB
Org nr. 559377-2170
Bultgatan 13B
442 40 Kungälv
Har du frågor angående våra köpvillkor eller vår dataskydds- och sekretesspolicy är du alltid välkommen att kontakta oss.
Kontaktuppgifter:
Telefon: 031 610 550
E-post post@cavius.se
Dessa köpvillkor gäller från och med 1 september 2022.